Edukační činnost

Antony Gormley – Present/ Přítomnost

Termín

Sir Antony Gormley se narodil v roce 1950 v Londýně. Vystudoval archeologii, antropologii a dějiny umění na Cambridge Trinity College a poté strávil několik let v Indii a na Srí Lance, aby se seznámil s buddhismem. Po návratu se vrátil ke studiím, která ukončil v roce 1979 postgraduálním programem sochařství na Slade School of Fine Art University College London. Má za sebou nespočet výstav po celém světě. Jen namátkou – Kettle’s Yard, Cambridge (2018); the Long Museum, Shanghai (2017); National Portrait Gallery, London (2016); Forte di Belvedere, Florence (2015); Zentrum Paul Klee, Bern (2014); Centro Cultural Banco do Brasil (2012); Deichtorhallen Hamburg; State Hermitage Museum, St Petersburg (2011); Kunsthaus Bregenz (2010); Hayward Gallery, London (2007); Kunsthalle zu Kiel; Malmö Konsthall (1993); and Louisiana Museum of Modern Art, Copenhagen (1989). V září letošního roku bude otevřena autorova velice důležitá výstava v londýnské Královské akademii umění. V roce 1994 se stal držitelem Turnerovy ceny. V roce 1997 získal Řád Britského Imperia, od roku 2003 je členem Královské akademie a v roce 2014 byl královnou Alžbětou II. povýšen do šlechtického stavu.

Pro Gormleyho je vždy velice důležitý samotný prostor, který je mu svěřen k výstavám, projektům a rozličným intervencím, jejichž koncepce nejsou náhodné, ale vždy vycházejí z toho, jak na autora samotný prostor a místo působí, jaké vyvolávají asociace. S tělem mnohdy nakládá jako s obydlím a diváka vyzývá k účasti na tvorbě. Samotná práce s prostorem je pro něho / jak sám uvádí / důležitější než to, co sochy zobrazují.

To se potvrzuje i na této českobudějovické výstavě „PRESENT / PŘÍTOMNOST“jejíž koncepci autor připravil na základě osobní návštěvy v minulém roce. Vtahuje nás tak do jakéhosi prožitkového pole, kde jsme konfrontováni s prostorem v rámci vlastní cesty skrze něj.

Výstava se skládá ze dvou děl, Coordinate (Souřadnice) a Edge (Hrana), která aktivují a narušují pět prostorů Domu umění.